سقف تیرچه یونولیت چیست؟

سقف تیرچه یونولیت

صنعت ساختمان سازی نیز مانند دیگر صنایع و بخش ها، این روزها تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است. در این صنعت از به روزترین و پیشرفته ترین مصالح و تجهیزات و روش­ها استفاده می کنند تا هم هزینه های مصرفی را کاهش دهند و هم به مقاومت سازه، استحکام و دوام و ماندگاری آن مدد برسانند. یکی از بهترین روش­های ساختمان سازی طی سال های اخیر اجرای سقف تیرچه یونولیت است.

سقف تیرچه یونولیت به سقفی گفته می شود که از ترکیبی از تیرچه و بلوک سیمانی و یا سفالی به وجود آمده و در حال حاضر از این روش برای اجرای سقف ها استفاده های فراوانی به عمل می آید. چراکه اجرای این نوع سقف ها به امنیت ساختمان و مقاومت بالای آن کمک کرده و باعث می شود به سازه ای بهتر دسترسی داشته باشید.

در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که سقف تیرچه یونولیت چیست و ویژگی ها و اجزا و بخش های تشکیل دهنده آن کدام است. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بوده و یا با دغدغه و پرسشی مواجه شده اید، با ما همراه باشید.

سقف های تیرچه یونولیت

همان طور که می دانید یکی از مراحل اساسی کار در فرایند و صنعت ساختمان سازی، اجرای سقف است. در چنین شرایطی باید به نکات زیادی توجه کرده و شرایط مختلفی را در نظر بگیرید. چراکه سبک بودن و مقاومت بالای سقف در امنیت ساختمان و استحکام آن نقش موثری دارد.

از سوی دیگر سقف های یک سازه تعیین کننده وزن آن هم هستند. سقف های تیرچه یونولیت به این دلیل مورد استفاده مهندسین و معماران قرار می گیرند که با کمک آن ها و در کنار فوم سقفی، به سقفی بسیار سبک وزن با مقاومت بالا دست پیدا خواهند کرد.

ویژگی های سقف­های تیرچه یونولیت

سقف های تیرچه یونولیت ویژگی های خاصی دارند که به افزایش اجرای آن ها در سازه های مختلف کمک رسانده است. در واقع و از آنجایی که در ساختار این سقف ها از یونولیت استفاده شده، ویژگی های مثبت و مزایای جالب توجهی برای آن ها به وجود آمده و یکی از مهمترین این مزایا صرفه جویی در مصرف بتن و تیرچه است.

با کمک این تجهیزات شما می توانید سرعت نصب و اجرای سقف را افزایش داده و این عملیات را به شیوه ای بسیار راحت تر به سرانجام برسانید. صرفه جویی در حمل و نقل و سبک شدن سقف از دیگر مزایای سقف تیرچه یونولیت است. همان طور که می دانید هرچه یک سقف با وزن سبک تری اجرا شود در مواقع بروز حوادثی مانند زلزله با آسیب های جدی کمتری مواجه خواهید شد.

در این شرایط خطرات ناشی از سقوط مصالح به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد. استفاده از یونولیت در این نوع سقف ها باعث می شود تا از نفوذ سرما و گرما، رطوبت و سر و صدا در امان بمانید. به کارگیری این نوع مصالح هزینه های مربوط به مصرف فولاد را کاهش داده و از سوی دیگر نقش قابل توجهی در کاهش میزان استفاده از قالب بندی دارد.

این نوع سقف ها به دلیل ساختار ویژه ای که از آن برخوردار شده اند در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم بوده و بیشترین میزان مقاومت آن ها در برابر نفوذ شعله های آتش ۲۰ دقیقه است. یکی دیگر از مهمترین ویژگی های مثبت و مزایای سقف­ های تیرچه یونولیت دود نکردن در مواقع آتش سوزی است.

اجزا و بخش های تشکیل دهنده

سقف های تیرچه یونولیت شامل اجزایی از قبیل تیرها و تیرچه ها هستند. در حالت معمول از تیرها به عنوان اسکلت و استخوان بندی این سازه ها استفاده می کنند. در واقع این اجزا تکیه گاه تیرچه ها هستند. تیرهای به کار رفته در ساختار سقف تیرچه یونولیت را می توانند از جنس فولاد و یا بتن تهیه کنند.

تیرچه ها دیگر جز تشکیل دهنده سقف های تیرچه یونولیت هستند. این اجزا از نظر ابعاد کوچکتر از تیرها تولید شده و نقش و مسئولیت تیرهای فرعی را در سازه بر عهده می گیرند. در حالت معمول تیرچه ها در فواصل معینی از یکدیگر قرار گرفته و سپس در میان آن ها یونولیت ها جای می گیرند.

تیرچه ها می توانند از جنس فلز کرومیت و یا بتن انتخاب شوند. برخی نیز تیرچه فوند له ای با پاشنه سفالی هستند که در بیشتر موارد از آن ها به عنوان قالب استفاده می کنند.

جزء دیگر این ساختار یونولیت های سقفی هستند که نقش پرکنندگی در سقف تیرچه یونولیت را بر عهده داشته و در میان تیرچه ها واقع می شوند. یکی دیگر از اجزا و بخش های تشکیل دهنده این نوع سقف، خاموت است که به منظور تقویت کنندگی و پیوستگی اتصالات تیر به ستون به ویژه در سازه های بتنی کاربرد دارد.

ژوئن، اتکا، آرماتورهای حرارتی و…. دیگر اجزای این ساختارند که از هر کدام برای دسترسی به هدف خاصی استفاده می شود. برای نمونه وجود ژوئن در ساختار سقف تیرچه یونولیت کمک می کند تا انسجام سقف شما بیشتر گردد.

ژوئن در واقع یک نوع میلگرد عرضی بوده که به صورت عمود بر تیرچه ها اجرایی می شود. اتکا نیز عنوان یک میلگرد خاص با شکل هندسی است. این اجزا را می توانند به صورت های یک طرفه و یا دو طرفه تولید کرده و درون تیرچه ها قرار دهند. دیگر جز این ساختار آرماتورهای حرارتی هستند. از این اجزا در مراحل انتهایی کار استفاده شده و آن ها را به شکل عمود بر تیرچه ها و موازی یکدیگر اجرا می­کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *