چسب یونولیت چیست؟

چسب یونولیت

یونولیت که ماده صنعتی پر کاربرد است که از آن در خیلی از امور استفاده می کنند. اما در کنار این مزیت، یک عیب بزرگ دارد؛ زیرا با هر چسبی سازگاری ندارد و معمولاً با ترکیبات آنها تداخل ایجاد می نماید. شاید شما هم تابه حال دیده باشید وقتی از چسب قطره ای روی این ماده استفاده می کنند، به سرعت آب می شود و معمولاً  نمی توان با آن چسب ها یونولیت را به چیز دیگری متصل کرد. یونولیت یک ماده سفیدرنگ پر کاربردی است که در موارد زیادی استفاده می شود. اگر می خواهید نحوه استفاده از چسب یونولیت را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چسب یونولیت نوعی مایعی شفاف است  که در اکثر مواقع بیشتر برای به هم چسباندن مقوا، کاغذ و ماکت سازی  استفاده می شود. این محصول یونولیت ها را به هم می چسباند؛ زیرا یونولیت ها با هیچ چسبی به هم متصل نمی شوند. دلیل این اتفاق این است که اکثر چسب ها بر پایه نفت یا همان حلال هستند و با یونولیت سازگاری ندارند و یونولیت باعث خوردگی آنها می شود.

یونولیت یک ماده سفیدرنگ پر کاربردی است که در موارد زیادی کاربرد دارد. یونولیت در برابر سرما، گرما و صدا مانند یک عایق عمل می کند و از همین رو در بسیاری از مواقع به شما کمک می نماید. چسب یونولیت انواع متفاوتی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

چسب یونولیت اسپری

یکی از مدل های چسب یونولیت که آنها را در بازار زیاد مشاهده می کنیم، نوع اسپری آن است. این اسپری ها در سریع ترین زمان ممکن یونولیت را به هر چیزی حتی فلزات می چسباند. یکی از مزایایی چسب های اسپری این است که خیلی زود خشک می شوند. پس نیازی نیست زمان زیادی را منتظر خشک شدن چسب بمانید. کیفیت و میزان غلظت این اسپری ها،  بستگی به شرکت و برند تولیدکننده آن دارد.

چسب یونولیت آکواریومی

چسب های آکواریومی جز بی ضرر و کم خطرترین نوع چسب یونولیت هستند که برای متصل کردن انواع چوب به یونولیت استفاده می شوند. این مدل چسب ها درست مثل شیشه هستند و بعد از خشک شدن، دیگر ردی از آنها نمی بینید. چسب آکواریومی، با ساختار یونولیت سازگار است و هیچ تداخلی ندارد؛ حتی نمی گذارد که پلاستیک ها آب شوند.

 چسب یونولیت چه ویژگی هایی دارد؟

چسب یونولیت دارای خاصیت چسبندگی بسیار زیادی دارد و شفاف است. این محصول خیلی زود خشک می شود و از آن می توان برای ساخت ماکت و کاردستی های که با یونولیت هستند، استفاده نمود. قبل از خرید چسب یونولیت حتماً روی بسته بندی آن را بخوانید؛ چون برخی از آنها برای چسباندن یونولیت ها به یکدیگر و برخی  یونولیت را به سطوح مختلف  متصل می کنند. پی باید چسب را متناسب با ویژگی هایش بخرید.

نحوه استفاده از چسب یونولیت

برای به چسباندن یونولیت باید ابتدا، سطح آن را تمیز کنید تا عاری از هرگونه گرد، غبار، چربی و آلودگی شود. اگر سطح یونولیت ناهموار باشد، فرایند چسبیدن یونولیت به هم به مشکل می خورد. پس قبل از ریختن چسب یونولیت حتماً سطوح را سنباده بکشید تا  با هم هموار شوند. بهتراست از مقدار متوسطی از این چسب روی سطح موردنظرتان بزنید به طوری که نه کم  و نه زیاد باشد. اگر قسمتی از یونولیت را چسب زدید، نباید دیگر در آن نقطه از چسب استفاده کنید.

برای چسباندن دوتا قطعه یونولیتی باید از چسبی استفاده کنید که بر پایه آب باشد. برای متصل نمودن دو قطعه یونولیت به هم همان طور که گفتیم پس از پاک سازی آن، روی یک تکه چسب می زنیم و برای یک دقیق اجازه دهید تا استراحت کند و سپس دو قطعه را به هم می چسبانیم. برای اینکه قطعات یونولیت بهتر به هم بچسبند، می توانید یک شی سنگین روی آن بگذارید و بعد سه دقیقه می بینید که کاملاً به هم متصل شده اند. البته به این نکته توجه کنید که یونولیت به راحتی می شکند؛ پس نباید فشار زیادی به آن وارد شود.

میزان عمر مفید چسب یونولیتی که در بازار عرضه می شوند، حدوداً تا 6 ماه است. یک نوع دیگری از این چسب ها در مغازه ها  وجود دارد که به شکل پودری و سفیدرنگ هستند. این نوع چسب ها را با مقداری آب ترکیب می کنند و سپس به یونولیت می زنند. یکی از مزایایی چسب های پودری این است که می توانید غلظت آن را خودتان تعیین کنید و میزان غلظت طبق انتظار شما باشد.

چسب یونولیت چه کاربردی دارد؟

این چسب بیشتر برای کارهای ساختمانی و به هم چسباندن یونو لیت های بسیار بزرگ کاربرد دارد. چون یونولیت سبک و عایق است از آن در بخش های مختلفی مثل دکور داخلی مغازه ها و پاساژها، همچنین برای ساختن غرفه در نمایشگاه ها، استفاده می کنند. همانطور که گفتیم چسب یونولیت شفاف است و همین موضوع باعث می شود کسانی که از این چسب استفاده می کنند، کار با کیفیتی ارائه دهند.

یکی دیگر از کاربردهای که این چسب دارد این است که به عنوان یک پوشش براق استفاده می شود. شما می توانید بعد از اتمام کار با یونولیت کل  سطح آن را چسب بزنید تا پس از اینکه خشک شد، یک سطح براق داشته باشید. با این کار یک لایه شیشه روی کار شما را می گیرد که همین امر باعث می شود، ضمن جذابیت کار، دوام و مقاومت آن در برابر سایش بالا رود.

سخن نهایی

در زمان خرید چسب یونولیت برای چسباندن اجسام مختلف، حتماً از فروشنده درمورد مخصوص بودن چسب برای یونولیت بپرسید؛ زیرا چسب های مخصوص علاوه بر اینکه استحکام بیشتری دارند، رد زردی از خود به جای نمی گذارد. این چسب ها نسبت به نمونه های دیگر قیمت بالاتری دارند که این هم به دلیل کارایی بالای آن است. چسب یونولیت مخصوص دارای مواد حلال نیستند و همین عامل باعث می شود که دقیقاً مانند شیشه باشند و هیچ ردی از خود به جای نگذارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *