یونولیت نسوز چیست؟

یونولیت نسوز

یونولیت یک ماده پلیمری و بسیار کاربردی است که جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف دارد. اگرچه بیش از ۲ قرن از کشف یونولیت می گذرد اما این ماده همچنان در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، بسته بندی، عایق بندی و… مورد توجه قرار دارد. یونولیت نسوز یکی از انواع یونولیت است که در کنار داشتن ویژگی هایی چون بازیافت، وزن کم، طول عمر زیاد، مقاومت بسیار در برابر گرما، سرما، صوت، رطوبت، فشار و… در برابر حرارت مستقیم نیز مقاومت مناسبی داشته و از این جهت مورد توجه است.

یونولیت نسوز به چه نامی شناخته می شود؟

یونولیت نسوز در بازار عموما با نام یونولیت سقفی یا بلوک سقفی پلاستوفوم شناخته می شود. این محصول در ایران با نام پلاستوفوم، فیبر سفید و آکاسیف نیز به فروش می رسد. یونولیت های معمولی اگرچه بسیار کاربردی و دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند اما در برابر شعله و حرارت مستقیم بسیار آسیب پذیرند. پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید یونولیت منجر به تولید نوعی از یونولیت شد که در کنار همه ویژگی های یونولیت های معمولی از جمله سبکی، مقاومت بالا، عایق بندی مناسب و… در برابر حرارت و شعله نیز مقاومت مناسبی دارند. یونولیت های نسوز یا کندسوز می توانند حدود ۲۰ دقیقه در برابر آتش و شعله مستقیم مقاومت کنند.

مهمترین کاربردهای یونولیت نسوز

یونولیت نسوز با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلف کاربرد دارد. با این حال مهمترین کاربردهای این محصول را می توان در ساخت و ساز ساختمان به ویژه اماکن حساس تجاری، اداری، تولیدی و کارگاهی، بسته بندی تجهیزات الکترونیکی و حساس، ساخت ماکت و کاردستی، استفاده در محیط های آزمایشگاهی و کلین روم ها و… تعریف کرد.

آیا یونولیت نسوز آتش نمی گیرد؟

باید توجه داشت که یونولیت از مواد اولیه پتروشیمی تهیه می شود و پایه تهیه این مواد، نفت و گاز است. بنابراین ادعای نسوز بودن این ماده کاملا دروغ است. در واقع یونولیت نسوز در برابر شعله مستقیم در مقایسه با یونولیت های معمولی که سریعا دچار آتش سوزی می شوند مقاومت بیشتری دارد. همان طور که اشاره کردیم این یونولیت های نسوز می توانند در حرارت بالا و مستقیم تا ۲۰ دقیقه مقاومت داشته باشند که همین مدت زمان می تواند در حوادث و حریق ها، خسارات جانی و مالی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

تفاوت یونولیت نسوز و معمولی

یکی از مسائل بسیار مهم در کیفیت یونولیت های نسوز و میزان مقاومت در آن ها، به کیفیت تولید این محصولات بستگی دارد. عموما در کارخانجات تولید یونولیت نسوز، برای عایق بندی مناسب یونولیت ها از گچ روی سطح فوم استفاده می کنند.

مهمترین تفاوت یونولیت های نسوز و معمولی کیفیت تولید آن ها است. عموما یونولیت های معمولی از مواد بازیافتی تولید می شوند اما برای یونولیت های کندسوز یا نسوز باید از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت استفاده شود. همین مسئله باعث می شود که قیمت یونولیت نسوز در مقایسه با یونولیت های معمولی بالاتر باشد.

تفاوت دیگر را می توان در چگالی این دو نوع یونولیت دانست. یونولیت های معمولی کمتر دارای دانسیته یا چگالی استاندارد هستند این در حالی است که یونولیت های نسوز باید دارای وزن و چگالی استاندارد و مطابق با استانداردهای بین المللی باشند.

مهمترین ویژگی های یونولیت نسوز

ویژگی های منحصر به فرد یونولیت های نسوز این ماده را به یک انتخاب عالی در صنایع مختلف تبدیل کرده است. مهمترین ویژگی هایی که می توان به آن ها اشاره کرد عبارتند از:

  • وزن کم
  • طول عمر زیاد
  • مقاومت در برابر ضربه و فشار
  • حمل و نقل آسان
  • مقاومت در برابر رطوبت، گرما و سرما
  • مقاومت مناسب در برابر خوردگی های اسیدی و بازی
  • کیفیت پخت بالا نسبت به یونولیت های معمولی
  • مقاومت در برابر حرارت و شعله
  • تولید شده بر اساس استانداردهای بین المللی

مزایای استفاده از یونولیت نسوز

حریق یکی از حوادث غیر مترقبه است که می تواند در هر مکانی رخ دهد. برای بالا بردن ایمنی ساخت و ساز ساختمان هایی چون بیمارستان، مدارس، خانه، ساختمان های تجاری حساس، محیط های کارگاهی و… می توان با استفاده از یونولیت های نسوز در کنار بهره مندی از مزایای عایق بندی خسارات ناشی از حریق و آتش سوزی را نیز به شکل قابل توجهی کاهش داد. مهمترین مزایای استفاده از یونولیت نسوز عبارتند از:

  • از گسترش آتش سوزی پیشگیری می کند.
  • تولید دود به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
  • زمان کافی برای اطفاء حریق یا فرار از محل حادثه را ایجاد می کند.

قیمت یونولیت نسوز

در تعیین قیمت یونولیت نسوز موارد مختلفی تأثیر گذار هستند. از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت این محصول می توان به کیفیت تولید، میزان سفارش، مواد اولیه به کار رفته در ساخت، تکنولوژی ساخت و برند سازنده اشاره کرد. در مقایسه با یونولیت های معمولی، یونولیت نسوز و کندسوز قیمت بالاتری دارد که با توجه به کیفیت بالای تولید و رعایت استانداردهای اجباری در تولید این محصولات این تفاوت قیمت منطقی به نظر می رسد.

جمع بندی

یونولیت نسوز یکی از کاربردی ترین موادی است که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد می تواند بهترین جایگزین برای مصالح سنتی باشد. استفاده از این محصول به ویژه در ساختمان سازی می تواند خسارات مادی و جانی ناشی از حریق و آتش سوزی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *